Kundtjänst      0418-40 30 40 

KÖPVILLKOR

Sammanfattning

Välkommen till Frapp!

Nedan sammanfattas Frapps köpvillkor. Du finner de fullständiga köpvillkoren i efterföljande kapitel. Där finns också sammanfattat en liten "köpguide", som beskriver hur Du går tillväga för att handla från Frapp.

Vi erbjuder följande fraktsätt:

  • Fri frakt inom Sverige när du handlar för över 500 kr (gäller ej hiss-/rullgardiner >100 cm samt torkvindor, läs mer under avsnitt "5. Leverans" nedan). För köp under 501 kr tillkommer 59 kr i frakt- och administrationsavgift.
  • DPD Företagspaket, frakt- och administrationsavgift 149 kr

Du kan betala med följande betalsätt:

  • Faktura 14 dagar, fakturaavgift 25 kr
  • Bank- och Kreditkort (Visa, Mastercard, Eurocard och American Express)
  • Direktbetalning via Handelsbanken, Nordea, SEB och Swedbank
  • Förskottsbetalning till Frapps bankgiro 5669-4581
  • Delbetalning (12, 24 och 36 månader)

Om Du har några frågor så är Du välkommen att kontakta oss på telefon eller via mail. Våra kontaktuppgifter hittar Du under Kundtjänst (klicka här!).

1. ALLMÄNT
Frapp AB säljer hemelektronik- och heminredningsprodukter via Internet till privatpersoner och företag i Sverige. Du måste vara myndig (ha fyllt 18 år) för att handla hos oss. Vi reserverar oss för eventuella fel i artikelinformation och -pris och förbehåller oss rätten till prisändringar utan föregående avisering. Genomförd beställning innebär att du samtycker till att namn och personnummer registreras i vårt kundregister. Vi behandlar mail och order under våra kontorstider: måndag-fredag 08.00-16.30.

2. SORTIMENT OCH PRISER
www.frapp.se har i dagsläget ca 12.000 produkter från ca 100 varumärken i sortimentet. Sortimentet uppdateras regelbundet och nya leverantörer tillkommer löpande. Alla priser anges i svenska kronor och är inklusive moms. Ändras momsen förbehåller vi oss rätten att ändra våra priser motsvarande. Vi reserverar oss för eventuella fel, t ex prisuppgifter, som kan uppstå på sajten.

Vi köper alla våra produkter från svenska leverantörer/agenter. Detta är en trygghet för dig som kund då du omfattas av den svenska garantin och vid behov i förekommande fall också har tillgång till svenska serviceverkstäder! Alla produkter vi säljer kan användas i Sverige och i de fall bruksanvisning/manual krävs medföljer alltid sådan på svenska.

3. BESTÄLLNING
När du hittat en vara du vill beställa, klicka på "Lägg i varukorg"-knappen intill varan. Varan läggs då i din kundvagn som visas högt upp till höger. Där kan du hela tiden under din shoppingtur se hur många varor du lagt i din kundvagn och vad totalsumman är. Om du vill se vilka varor, hur många, vilka storlekar och vilka färger du har valt att lägga i din kundvagn, klicka på kundvagnsymbolen högt upp till höger. I varukorgen kan du alltid ändra antal eller ta bort produkter. När du handlat klart, välj "Till Kassan" . Om det är första gången du handlar på www.frapp.se registrerar du dina kunduppgifter i formuläret. Fält markerade med * är obligatoriska. Är du sedan tidigare kund hos oss kan du om du vill klicka på ”Redan kund” och logga in med ditt användarnamn (E-post) och lösenord. Om du har glömt ditt lösenord kan du klicka på länken "Klicka här" efter frågan ”Har du glömt ditt lösenord?” och där fylla i din E-postadress så skickar vi ett mail med ditt lösenord. Du kan naturligtvis även handla utan att logga in.


När du fyllt i dina person- och adressuppgifter fortsätter du med att välja betalsätt och fraktsätt. Slutligen kontrollerar du att summan du skall betala stämmer och om du erhållit en kampanjkod anger du den och klickar på knappen ”Uppdatera” . Om du har något meddelande du vill bifoga i samband med din beställning skriver du det i fältet ”Meddelande till Frapp”. För att kunna genomföra ditt köp behöver du slutligen godkänna våra köpvillkor och därefter bekräfta din order. En orderbekräftelse skickas då till din e-postadress. Orderbekräftelsen genereras automatiskt utan manuell översyn. Vid eventuella felaktigheter i t ex angivande av pris, leveranstid etc. förbehåller vi oss rätten att korrigera detta i efterhand. Det kan i vissa fall hända att en vara/storlek/färg tagit slut. Om den vara du beställt inte finns i lager kontaktar vi dig. Du kan då välja att vänta tills varan finns i lager eller avbeställa varan. Vi har inget minsta beställningsbelopp. Om du av någon anledning har problem med att handla i butiken är du välkommen att kontakta oss. Du finner vår kontaktinformation under Kundtjänst.

4. BETALNING
Frapp AB erbjuder dig som kund följande betalningsalternativ:

4.1 Förskottsbetalning
Du betalar genom insättning på vårt bankgirokonto 5669-4581. Var noga med att ange ditt ordernummer så att vi kan identifiera din betalning. Din beställning administreras så snart pengarna kommit in på vårt konto.

4.2 Kortbetalning

Du kan betala med Visa, MasterCard/EuroCard och American Express. Vid genomförande av köp på sajten reserveras köpesumman på ditt kort-/bankkonto. I det fall ditt kort är kopplat till ett bankkonto kan detta visas olika på kontoutdrag beroende på hur din bank valt att presentera reservationen. Som kund har du skyldighet att se till att det finns pengar på ditt konto tills Frapp AB har dragit köpesumman. Om kontot inte har täckning eller om det av annan anledning inte går att dra pengarna har Frapp AB rätt att fakturera det aktuella beloppet.
4.3 Fakturabetalning
Frapp AB samarbetar med Klarna AB och använder deras tjänst för fakturabetalning. Det innebär att din faktura och därmed din skuld överlåts till Klarna AB. Vid fakturabetalning tillkommer en fakturaavgift på 25 kr. Betalningsvillkor är 14 dagar netto, efter att beställningen skickats från Frapps eller våra leverantörers lager. Faktura skickas om möjligt tillsammans med varorna, annars skickas fakturan i separat brev. Du måste vara över 18 år och ha en folkbokföringsadress i Sverige för att få handla på faktura. Maxbelopp för fakturaköp är 10.000 kr inkl. moms (dvs summan av dina obetalda fakturor får uppgå till max 10.000 kr). Om kreditprövning genomförs kommer kännedomskopia att skickas. Önskas faktura på köp som överstiger 10.000 kr, kontakta oss på info@frapp.se! För att kunna erhålla fakturabetalning krävs att din angivna leveransadress är din folkbokförings-/registreringsadress. Om inte Klarna ABs krav är uppfyllda kommer du ombes välja annat betalalternativ (kortbetalning, direktbetalning eller förskottsbetalning via bankgiro).

Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift med det belopp som är tillåtet enligt lag f.n. 60 kr samt dröjsmålsränta med 25% per år + gällande referensränta.

Vid frågor rörande faktura, påminnelseavgift/räntor etc., kontakta Klarna AB. Mer information om fakturabetalning och Klarna AB hittar ni på www.klarna.com.

4.4 Delbetalning - Klarna
Frapp erbjuder i samarbete med Klarna AB delbetalning med Klarna konto samt, om du handlar för över 1000 kr inkl. moms, även Klarna delbetalning 12, 24, 36 månader. Du kan läsa mer om dessa betalsätt i punkterna 4.4.1 resp. 4.4.2 nedan.

4.4.1 Delbetalning - Klarna Konto
Genom ett samarbete med Klarna AB kan vi erbjuda dig möjligheten att dela upp din betalning med Klarna Konto. Detta betalsätt passar dig som själv vill välja hur mycket du betalar varje månad. Om du har handlat med Klarna konto hos andra internetbutiker får du alla dina köp sammanställlda på en enda faktura, som skall betalas i slutet av nästkommande månad. Du betalar lägst 1/24 av kostnaden för produkten/-erna du köpt, dock lägst 50 kr per månad. En månatlig aviavgift om 29 kr tillkommer, oavsett antal köp. Denna aviavgift är inte inkluderad i det månatliga delbetalningsbelopp som redovisas på våra produkter. Ingen uppläggningsavgift tillkommer. Du kan närsomhelst betala av hela beloppet. För Klarna konto gäller årsräntan på 19,9% och effektiv ränta från 29,22% vid köp om 10 000 kr.

För att kunna handla med Klarna konto måste du vara över 18 år och ha en folkbokföringsadress i Sverige. Det är också ett krav att din angivna leveransadress är densamma som din folkbokförings-/registreringsadress. Du får genast besked om din ansökan beviljats och vi kan hantera ditt köp omgående. Skulle din ansökan inte bli beviljad kan du gå tillbaka till kassan och välja ett alternativt betalningssätt. Klarna AB kommer i samband med beviljat kreditsvar skicka ut ett kontoavtal till konsumenten för underskrift. På avtalet framgår när avtalet skall vara Klarna AB åter tillhanda. Om avtalet ej kommer Klarna AB åter tillhanda kommer Klarna AB skicka ut en påminnelse med en ny faktura på hela den kvarvarande skulden enligt fakturavillkor. På följande länk kan du läsa mer om Klarna ABs allmäna villkor: http://www.delauppbetalningen.se/kontovillkor.pdf (Du behöver programmet Acrobat Reader för att läsa filen, detta program finns att ladda hem gratis på www.adobe.se).

4.4.2 Delbetalning Klarna 12, 24, 36 månader 
Genom ett samarbete med Klarna AB kan vi erbjuda dig möjligheten att dela upp din betalning. Du måste vara över 18 år och ha en folkbokföringsadress i Sverige för att få handla med delbetalning. För att kunna erhålla delbetalning krävs att din angivna leveransadress är din folkbokförings-/registreringsadress.

Det finns flera alternativ att välja på och du väljer själv det mest passande. Givetvis kan du när som helst under delbetalningstiden betala hela kvarvarande skulden. Du kan handla för 1.000 kr upp till 50.000 kr. Lägsta månadsavbetalning är 100 kr per månad. Du kan ha ett eller flera pågående delbetalningsköp och Klarna AB sammanställer dem på en kontofaktura månatligen. Du gör din ansökan om delbetalning i kassan i samband med ditt köp. I kassan väljer du betalningsalternativet Delbetalning Klarna och önskad typ av delbetalning. Du får genast besked om din ansökan beviljats och vi kan hantera ditt köp omgående. Skulle din ansökan inte bli beviljad kan du gå tillbaka till kassan och välja ett alternativt betalningssätt. Klarna AB kommer i samband med beviljat kreditsvar skicka ut ett kontoavtal till konsumenten för underskrift. På avtalet framgår när avtalet skall vara Klarna AB åter tillhanda. Om avtalet ej kommer Klarna AB åter tillhanda kommer Klarna AB skicka ut en påminnelse med en ny faktura på hela den kvarvarande skulden enligt fakturavillkor. På följande länk kan du läsa mer om Klarna ABs allmäna villkor: http://www.delauppbetalningen.se/kontovillkor.pdf (Du behöver programmet Acrobat Reader för att läsa filen, detta program finns att ladda hem gratis på www.adobe.se).

Vi kan erbjuda nedanstående delbetalningsalternativ. I tabellen fråmgår även vilka kostnader som är förenade med ditt delbetalningsköp.
Kampanjalternativ
Uppläggningsavgift
Aviavgift
12 månader 0% ränta
295 kr
29 kr per mån
24 månader 9,95% ränta
295 kr
29 kr per mån
36 månader 9,95% ränta
295 kr
29 kr per mån
Effektiv ränta vid köp om 10.000 kr med 0% ränta i 12 månader är 12,31 %.

Klarna AB hittar ni på www.klarna.com.

4.5 Skicka inga förskott!
Vi kan inte ansvara för t ex pengar, checkar och frimärken som skickas i brev till oss.

5. LEVERANS 

5.1 Leveranssätt inom Sverige
Vi skickar dina varor med Posten, Schenker eller DHL beroende på varuslag, vikt och storlek. Varornas normala leveranstid finns angivna för resp. produkt. Varorna kan komma att levereras i mer än ett paket. Varor skickas antingen från vårt lager eller direkt från våra leverantörers lager. Om brevet/paketet är litet levereras det direkt i din brevlåda. I annat fall sker leverans till ditt närmaste postkontor/serviceställe alternativt direkt hem till dig. För paket som levererats till ditt närmaste postkontor/serviceställe gäller att om du inte hämtar ut ditt paket inom 14 dagar debiteras en avgift på 300 kr oavsett köpesumma. Betalning skall ske inom 14 dagar. I de fall varorna levereras direkt hem till dig kommer du att bli uppringd för att bestämma tid för leverans. Det är därför viktigt att du i samband med din order uppger ett telefonnummer där du kan nås dagtid. Om du skulle missa den bokade tiden kan du kontakta speditören för bokning av ny tid. Notera dock att speditören då tar extra betalt för att köra ut en extra gång och att du i detta fall då får stå för kostnaden. Alla levererade varor är Frapp ABs egendom tills det att du har betalt varan.

5.2 Leveranskostnad inom Sverige
Just nu erbjuder vi följande leveranssätt inom Sverige:

  • Fri frakt inom Sverige när du handlar för över 500 kr (gäller ej hiss-/rullgardiner >100 cm samt torkvindor). För köp under 501 kr tillkommer 59 kr i frakt- och administrationsavgift.
  • För hiss-/rullgardiner med bredd 101-130 cm tillkommer 119 kr i frakt- och administrationsavgift. För hiss-/rullgardiner >130 cm samt torkvindor tillkommer 199 kr i frakt- och administrationsavgift.
  • DPD Företagspaket, frakt- och administrationsavgift 149 kr

Önskar du leverans utanför Sveriges gränser, vänligen skicka ett mail till info@frapp.se så hjälper vi dig.

5.3 Leverans-/Transportansvar
Ovan angiven leveranstid är förväntad leveranstid och vi garanterar inte att produkterna kommer fram inom angiven tid då oförutsedda förseningar kan uppstå. Det kan finnas tillfällen som gör det omöjligt för oss att fullfölja beställningen, exempelvis då vår leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande till oss. Vi förbehåller oss rätten att friskriva oss från all ersättning till kund gällande leveransförseningar. Vi står för transportrisken, dvs risken för att varan skadas eller kommer bort under transporten från vårt lager till dig. Du står för risken vid eventuell retur till oss.

6. KUNDUPPGIFTER
För att handla hos oss måste du ange uppgifter i samtliga fält som är obligatoriska vid kundregistreringen. Om vi inte har din e-mailadress kan vi inte skicka någon orderbekräftelse och vi kan inte heller meddela dig om kända leveransförseningar eller om någon del av din beställning ej kan levereras. I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja våra åtaganden gentemot dig. Varje gång du lägger en ny beställning hos oss ska du kontrollera att de angivna adressuppgifterna är aktuella. De personuppgifter du lämnar till oss, inklusive personnummer, används för orderhantering, fakturering, information, marknadsföring och annat som syftar till att vår tjänst ska fungera så bra som möjligt. För dessa ändamål kan vi behöva föra över vissa av dessa uppgifter till våra samarbetspartners. Vid misstanke om brott kan vi även lämna uppgifter till Polisen. E-postutskick från tredje part rörande varor eller tjänster som ej är direkt relaterade till vår verksamhet förekommer ej. Vi säljer till exempel inte e-postadresser.

Frapp AB samarbetar med Fortum Markets AB, 556549-0678, och tar från tid till annan fram unika erbjudanden som Fortum Markets AB kommunicerar till sina kunder och potentiella kunder i olika kanaler och sammanhang. Om du som kund hos Frapp genomför ett köp och tar del av ett erbjudande som du erhållit från Fortum genom att registrera en aktuell kupong-/rabattkod i samband med ditt köp, så samtycker du till att dina personuppgifter också kan komma att lämnas över till Fortum.

Läs mer om hur vi hanterar dina personuppgifter i vår integritetspolicy - frapp.se/integritetspolicy

7. GARANTI
Vi köper alla våra produkter från svenska leverantörer/agenter. Detta är en trygghet för dig som kund då du omfattas av den svenska garantin och vid behov i förekommande fall också har tillgång till svenska serviceverkstäder! Alla produkter vi säljer kan användas i Sverige och i de fall bruksanvisning/manual krävs medföljer alltid sådan på svenska. Produkterna levereras med de garantier som tillverkare eller leverantör erbjuder. Kunden kan icke åberopa någon ytterligare produktgaranti från Frapp AB. För de köksmaskiner och elektriska produkter Frapp säljer gäller följande garantitider (för resp. varumärke/för specifik produkt inom ett varumärke):
- C3: 2 år
- Cuisinart: 1 år
- Jacob Jensen: 2 år
- Kenwood: 1 år
- KitchenAid: köksmaskin 5 år, blender 3 år och brödrost 2 år
- La Pavoni: 1 år
- Saeco: 1 år
- SodaStream: 2 år
- WMF: tryckkokare 2 år

Garantiperioden förlängs inte till följd av att Frapp AB avhjälper fel i produkten eller företar omleverans av produkterna. Produktgarantin gäller funktionsfel som uppkommer under garantiperioden. När det gäller t.ex. handhavandefel eller felinställd produkt debiterar våra serviceverkstäder dig undersökningskostnaden. Detta gäller även i de fall de/vi ej kan hitta något fel på produkten eller då du orsakat skadan själv. Produktgarantin gäller inte fel som uppstår vid eller efter egen förändring av produktens funktion och utseende, såsom ombyggnation, uppgradering eller annan konfigurering av produkten utan skriftligt godkännande ifrån Frapp AB. Din orderbekräftelse/garantibevis är för enkelhetens skull samma dokument. Vid garantiärenden betalar kunden alltid frakten till oss eller serviceverkstaden och vi eller serviceverkstaden står för frakten ut till kunden.

8. RETURER OCH REKLAMATION

8.1 Ångerrätt
Du har alltid 90 dagars bytesrätt/ångerrätt på samtliga varor från det att du mottagit varan (dvs då paketet hämtats ut av dig på ditt utlämningsställe eller brevet/paketet kommit hem till dig). Detta innebär att du har rätt att ångra ditt köp genom att meddela detta inom 90 dagar från det att du tagit emot den beställda varan (ångerfristen). För att din retur ska gå så smidigt som möjligt rekommenderar vi dig att kontakta oss innan du returnerar din vara, t.ex. på mail info@frapp.se alt. på telefon 0418-403040, så bistår vi dig med information om hur du enklast går till väga för att returnera varan.

Om du inte vill använda dig av ovanstående tillvägagångssätt kan du välja att använda den standardblankett för utövande av ångerrätt som Konsumentverket tagit fram.

Varan skickas därefter tillbaka till oss (gärna i originalförpackning) tillsammans med eventuella originalhandlingar. Varan ska skickas i retur inom 14 dagar räknat från det datum meddelande om utövande av ångerrätt lämnades till Frapp AB. Varan måste vara i nyskick och oanvänd, men du har rätt att försiktigt undersöka varan. Du betalar själv kostnaden för returfrakten. Varor som återsändes mot postförskott eller efterkrav utlöses inte av oss.

Återbetalning av aktuellt belopp sker snarast, dock senast inom 14 dagar från och med det datum ditt meddelande om utövande av ångerrätten mottogs. Vi förbehåller oss dock rätten att vänta med återbetalningen tills vi tagit emot varan eller att du har visat att varan har sänts tillbaka, t.ex. genom ett inlämningskvitto. Återbetalning kommer att ske till dig via det betalningsalternativ du valde, förutsatt att inte annat överenskommits eller att det finns hinder för sådan återbetalning.

8.2 Felleverans
Om du har fått fel vara så kontakta oss på info@frapp.se så hjälper vi dig att returnera varan. Vi står naturligtvis för returfrakten.

8.3 Reklamationer
Enligt Konsumentköplagen har du 3 år på dig att reklamera en vara du köpt. Kontrollera alltid att varan är felfri när du tar emot varan. En vara kan reklameras om varan har fabrikationsfel eller på annat sätt är defekt. För snabb och smidig hantering vid eventuell transportskada rekommenderar vi dig att anmäla detta direkt till speditören vid mottagandet av varan. Skulle varan vara skadad eller på annat sätt defekt eller om du fått fel vara/ fel antal så rekommenderar vi dig att så snart som möjligt kontakta oss t.ex. på mail info@frapp.se alt. på telefon 0418-403040, så bistår vi dig med information om hur du enklast går till väga för att reklamera varan. Vi står för fraktkostnader och skickar dig ett adresskort/fraktsedel så att du kostnadsfritt kan returnera den felaktiga varan. Varor som återsändes mot postförskott eller efterkrav utlöses inte av oss.

9. SÄKERHET, COOKIES OCH PERSONUPPGIFTER

9.1 Angående kortbetalningar och 3D Secure
Frapp AB använder Dibs som leverantör av teknisk lösning för kortbetalningar. Dibs uppfyller kraven för PCI DSS och betallösningen tillämpar 3D Secure. 3D Secure är en teknisk säkerhetsstandard framtagen av Visa och MasterCard i syfte att ge kortutgivaren möjlighet att verifiera sin kortkunds identitet vid handel på Internet. För ökad säkerhet ska kunden uppge kortets CVC-kod (Mastercard/Eurocard) eller CVV-kod (VISA), som är tryckt i signaturfältet på baksidan av ditt kort.

9.2 Cookies
Frapp AB använder sig utav cookies. En cookie är en textfil som skickas till din webbläsare när du besöker en webbplats. Nästa gång du besöker webbplatsen skickar din webbläsare tillbaka textfilen och det blir möjligt att se om flera besök kommer från samma dator. Genom att ställa in webbläsaren kan du undvika att ta emot cookies. Detta kan dock göra att sajten inte fungerar på ett fullgott sätt. Hur du stänger av cookies beror på vilken webbläsare du använder. Läs under "Hjälp", eller motsvarande meny, i din webbläsare för instruktioner.

Läs mer om cookies i vår integritetspolicy - frapp.se/integritetspolicy


9.3 Personuppgifter
Vi är måna om din personliga integritet och det är viktigt för oss att du känner dig trygg vid besök på vår hemsida eller när du är i kontakt med oss. I vår policy för behandling av personuppgifter beskrivs bland annat vilka uppgifter vi samlar in, i vilket syfte de samlas in, på vilket sätt du kan ha kontroll över dina egna uppgifter samt hur du kan kontakta oss.

Läs mer om hur vi hanterar dina personuppgifter i vår integritetspolicy - frapp.se/integritetspolicy

10. FORCE MAJEURE
Frapp AB är befriat från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet skall anses bl. a. myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage, olyckshändelse av större omfattning eller annan typ av naturkatastrof. I force majeure ingår myndighets beslut som påverkar marknad och produkter negativt, t.ex. varningstexter, försäljningsförbud etc, onormal nedgång i marknaden samt om bolaget utsetts för kriminell aktivitet som påverkar verksamheten.

11. TVIST
Vid eventuell tvist har vi som policy att alltid följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer. Du hittar dem på http://www.arn.se.

Version 2018-05-24