Frapp.se använder cookies för att din upplevelse av webbplatsen ska bli så bra som möjligt. Tryck på OK för att godkänna. Läs mer >>
OK
Kundtjänst      0418-40 30 40 

KÖPVILLKOR

Sammanfattning

Välkommen till Frapp!

Nedan sammanfattas Frapps köpvillkor. Du finner de fullständiga köpvillkoren i efterföljande kapitel. Här finns också en liten "köpguide" som beskriver hur Du går tillväga för att handla från Frapp.

Vi erbjuder följande fraktsätt:

  • Fri frakt inom Sverige när du handlar för över 500 kr (gäller ej hiss-/rullgardiner >100 cm, läs mer under avsnitt "5. Leverans" nedan).
  • För köp under 501 kr tillkommer 59 kr i frakt- och administrationsavgift.
  • Hemleverans: frakt- och administrationsavgift 79 kr
  • DPD Företagspaket: frakt- och administrationsavgift 149 kr

Vi erbjuder följande betalsätt via Klarna:

  • Bank- och kreditkort
  • Direktbetalning
  • Faktura (30 dagar)
  • Delbetalning (privatkunder)

Om Du har några frågor så är Du välkommen att kontakta oss på telefon eller via mail. Våra kontaktuppgifter hittar Du under Kundtjänst (klicka här!).

1. ALLMÄNT
Frapp AB (Org. nr. 556687-5828) säljer heminredning, presenter och köksartiklar via Internet till privatpersoner och företag i Sverige. Du måste vara myndig (ha fyllt 18 år) för att handla hos oss. Vi reserverar oss för eventuella fel i artikel- och prisinformation och förbehåller oss rätten till prisändringar utan föregående avisering. Vi behandlar mail och order under våra kontorstider måndag-fredag 08.00-16.30.

2. SORTIMENT OCH PRISER
På frapp.se har vi omkring 13.000 produkter från ca. 140 varumärken i sortimentet. Sortimentet uppdateras regelbundet och nya leverantörer tillkommer löpande. Alla priser anges i svenska kronor inklusive moms. Ändras momsen förbehåller vi oss rätten att ändra våra priser motsvarande. Vi reserverar oss för eventuella fel, t.ex. prisuppgifter, måttangivelser och färgåtergivning som kan uppstå på sajten.

Vi köper alla våra produkter från svenska och europeiska leverantörer/agenter och samtliga produkter vi säljer kan användas i Sverige.

3. BESTÄLLNING
När du hittat en vara som du vill beställa, klicka på "Lägg i varukorg"-knappen intill varan. Varan läggs då i din kundvagn som visas högt upp till höger. Du kan under din shoppingtur kontinuerligt se hur många varor du lagt i din kundvagn, beräknad leveranstid och vad totalsumman är. Om du vill se vilka varor, hur många, vilka storlekar och vilka färger du har valt att lägga i din kundvagn, klicka på kundvagnsymbolen högt upp till höger. I varukorgen kan du alltid ändra antal eller ta bort produkter. När du handlat klart, välj "Till Kassan". 

När du har fyllt i dina person- och adressuppgifter väljer du leveranssätt och betalsätt. Slutligen kontrollerar du att summan som du skall betala stämmer. Om du har erhållit en kampanjkod anger du den i avsedd ruta och klickar på knappen ”Uppdatera”. Om du har något meddelande som du vill bifoga i samband med din beställning skriver du det i fältet ”Meddelande till Frapp”. När du slutför ditt köp godkänner du samtidigt våra köpvillkor. En orderbekräftelse skickas därefter till din e-postadress. Orderbekräftelsen genereras automatiskt utan manuell översyn.

Som beställare ansvar du för att mottagarens namn, adress och SMS-nummer är korrekta. Om leverans inte kan fullföljas pga. felaktiga uppgifter debiterar vi den eventuella extrakostnad som uppstår.

Vid eventuella felaktigheter i t.ex. information om pris, leveranstid osv. förbehåller vi oss rätten att korrigera detta i efterhand. Det kan i vissa fall hända att en vara/storlek/färg tagit slut. Om den vara som du har beställt inte finns i lager kontaktar vi dig. Du kan då välja att vänta tills varan finns i lager eller avbeställa varan. Vi har inget minsta beställningsbelopp. Om du av någon anledning har problem med att handla i butiken är du välkommen att kontakta oss. Du finner vår kontaktinformation under Kundtjänst.

4. BETALNING
Frapp AB samarbetar med Klarna som hanterar alla våra betalningar. Som kund kan du välja mellan flera olika betalsätt; kort, direktbetalning, faktura och delbetalning (endast privatkunder). Denna betallösning kallas för Klarna Checkout. Så snart du är identifierad presenterar Klarna Checkout viss information för dig. Vilken information som behöver anges för identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Genom att lämna information i kassan godkänner du Klarnas villkor och genom att klicka på ”Slutför köp” godkänner du Frapps köpvillkor.

För att kunna erbjuda dig Klarnas betalningsmetoder skickar vi dina personuppgifter i form av kontakt- och beställningsuppgifter från kassan till Klarna, för att Klarna ska kunna bedöma om du uppfyller kraven för deras betalningsmetoder och därefter skräddarsys dessa för dig. När du har identifierats visar Klarna Checkout de alternativ som är tillgängliga för just dig. Kortbetalningar via Klarna behandlas enligt den internationella säkerhetsstandarden PCI DSS, och de använder även den av VISA och Mastercard utvecklade 3D-Secure-kopplingen i sin betalväxel. Dina personuppgifter som överförs behandlas i enlighet med Klarnas dataskyddspolicy. Vid eventuella frågor rörande din betalning är du alltid välkommen att kontakta Klarnas kundservice.

5. LEVERANS 

5.1 Leveranssätt inom Sverige

Vi skickar dina varor med PostNord, Schenker eller DHL beroende på varuslag, vikt och storlek. Varornas normala leveranstid finns angivna för respektive produkt. Varorna kan komma att levereras i mer än ett paket. Varor skickas antingen från vårt lager eller direkt från våra leverantörers lager. Om brevet/paketet är litet levereras det direkt i din brevlåda. I annat fall sker leverans till ditt närmaste postombud/serviceställe eller som hemleverans.

Försändelser som levereras till ett postombud/serviceställe och ej löses ut inom 7 dagar går i retur till oss. Vi förbehåller oss då rätten att debitera en avgift på 89 kr per försändelse för frakt-, retur- och hanteringskostnad. För tunga eller skrymmande försändelser kan extra avgift enligt gällande fraktprislista tillkomma. Det är därför viktigt att ditt SMS-nummer är korrekt så att avisering från PostNord går fram. Du kan själv kostnadsfritt förlänga liggetiden med ytterligare 7 dagar via PostNord-appen. En outlöst försändelse som har gått i retur till oss skickar vi gärna till dig igen. Du får då istället betala för ny frakt och hantering.

Se Postnord.se för mer information om liggetid, utlämning, övriga villkor mm.

I de fall varorna levereras direkt hem till dig blir du kontaktad för att boka tid för leverans. Det är därför viktigt att du i samband med din order uppger önskat SMS-nummer för avisering. Om du skulle missa den bokade tiden kan du kontakta speditören för ny tidsbokning. Notera dock att speditören då tar extra betalt för att köra ut en extra gång och att du då får stå för kostnaden. Alla levererade varor är Frapp ABs egendom tills det att du har betalt varan.

5.2 Leveranskostnad inom Sverige
Vi erbjuder följande leveranssätt inom Sverige:

  • Fri frakt inom Sverige när du handlar för över 500 kr (gäller ej hiss-/rullgardiner >100 cm). 
  • För hiss-/rullgardiner med bredd 101-130 cm tillkommer 119 kr i frakt- och administrationsavgift.
  • För hiss-/rullgardiner med bredd >130 cm tillkommer 199 kr i frakt- och administrationsavgift.
  • För köp under 501 kr tillkommer 59 kr i frakt- och administrationsavgift.
  • Hemleverans: frakt- och administrationsavgift 79 kr
  • DPD Företagspaket: frakt- och administrationsavgift 149 kr
  • Avhämtning på Frapps lager i Landskrona: ingen kostnad


5.3 Leverans-/Transportansvar

Våra angivna leveranstider är förväntade leveranstider och oförutsedda förseningar kan tyvärr uppstå,  exempelvis då vår leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande till oss. Vi informerar dig då om detta genom mail så fort som möjligt. Vi står för transportrisken, dvs. risken för att varan skadas eller kommer bort under transporten från vårt lager till dig. Du står för risken vid eventuell retur till oss.

Om en försändelse är skadad vid ankomst/utlämning ska du reklamera direkt till ombudet. Om du upptäcker en skada efter utlämnande ska du kontakta kundtjänst, se avsnittet Reklamation nedan. Vi kommer be om bilder på hela förpackningen inklusive fraktsedel och allt innehåll i tillägg till själva skadan.

6. KUNDUPPGIFTER
För att handla hos oss måste du ange uppgifter i samtliga obligatoriska fält vid kundregistreringen. Om vi inte har en e-mailadress kan vi inte skicka någon orderbekräftelse och vi kan inte heller meddela dig om kända leveransförseningar eller om någon del av din beställning inte kan levereras. I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter för att kunna fullfölja våra åtaganden gentemot dig. Varje gång du lägger en ny beställning hos oss ska du kontrollera att de angivna adressuppgifterna är korrekta. De personuppgifter du lämnar till oss används för orderhantering, fakturering, information, marknadsföring och annat som syftar till att vår tjänst ska fungera så bra som möjligt. För dessa ändamål kan vi behöva föra över vissa personuppgifter till våra samarbetspartners. Vid misstanke om brott kan vi även lämna uppgifter till Polisen. E-postutskick från tredje part rörande varor eller tjänster som ej är direkt relaterade till vår verksamhet förekommer ej. Vi säljer till exempel inte e-postadresser eller annan personlig data.

Läs mer om hur vi hanterar dina personuppgifter i vår integritetspolicy - frapp.se/integritetspolicy

7. GARANTI

Vi köper alla våra produkter från svenska och europeiska leverantörer/agenter. Alla produkter som vi säljer kan användas i Sverige. Produkterna levereras med de garantier som tillverkare eller leverantör erbjuder. Kunden kan icke åberopa någon ytterligare produktgaranti från Frapp AB.

Garantiperioden förlängs inte till följd av att Frapp AB avhjälper fel i produkten eller företar omleverans av produkterna. Produktgarantin gäller funktionsfel som upptäcks under garantiperioden. När det gäller t.ex. handhavandefel eller felinställd produkt debiterar våra serviceverkstäder dig undersökningskostnaden. Detta gäller även i de fall de/vi ej kan hitta något fel på produkten eller då du orsakat skadan själv. Produktgarantin gäller inte fel som uppstår vid eller efter egen förändring av produktens funktion och utseende, såsom ombyggnation, uppgradering eller annan konfigurering av produkten utan skriftligt godkännande ifrån Frapp AB. Din orderbekräftelse/garantibevis är för enkelhetens skull samma dokument. Vid garantiärenden betalar kunden alltid frakten till oss eller serviceverkstaden och vi eller serviceverkstaden står för frakten ut till kunden.

8. RETURER OCH REKLAMATION

8.1 Ångerrätt

Du har upp till 90 dagars bytes-/ångerrätt på de flesta varor från det att du mottagit varan (dvs. då paketet hämtats ut av dig på ditt utlämningsställe eller brevet/paketet kommit hem till dig). Detta innebär att du har rätt att ångra ditt köp genom att meddela oss inom 90 dagar från det att du tagit emot den beställda varan (ångerfristen).

För specialtillverkade rullgardiner och avklippta metervaror gäller ej bytesrätt, ångerrätt eller öppet köp. Önskar du ett litet tyg-/färgprov innan din beställning så kontakta kundtjänst för hjälp.

Ångerrätt gäller ej för företagskunder.

För att din retur ska gå så smidigt som möjligt rekommenderar vi dig att kontakta oss innan du returnerar din vara, t.ex. på mail info@frapp.se alt. på telefon 0418-403040, så bistår vi dig med information om hur du enklast går till väga för att returnera varan.

Om du inte vill använda dig av ovanstående tillvägagångssätt kan du välja att använda den standardblankett för utövande av ångerrätt som Konsumentverket har tagit fram.

Varan skickas därefter tillbaka till oss (i originalförpackning) tillsammans med eventuella originalhandlingar. Varan ska skickas i retur inom 14 dagar räknat från det datum meddelande om utövande av ångerrätt lämnades till Frapp AB. Varan måste vara i nyskick, oanvänd och förpackad på likvärdigt sätt som vid leverans. Du har rätt att försiktigt undersöka varan. Men om varan och/eller dess förpackning är skadad vid mottagandet av returen gör vi avdrag för värdeminskning. Det är därför viktigt att varan packas noga för att undvika transportskador. Fraktsedeln ska fästas på ytteremballaget, ej direkt på varans originalförpackning.

Du betalar själv kostnaden för returfrakten. Varor som återsändes mot postförskott eller efterkrav utlöses inte av oss. Vi kan maila/posta returfraktsedel till dig på begäran mot en returfrakt- och administrationsavgift som beror på varans storlek och ursprungligt leveranssätt.

- Standardförsändelse: 89 kr/kolli
- Hiss-/rullgardiner med bredd 101-130 cm: 119 kr
- Hiss-/rullgardiner >130 cm samt övrig upphämtning av transportör: 199 kr
- Halvpall/pall: enligt transportörens prislista
- Lämna själv till Frapps lager: ingen kostnad

Du kan självklart välja att själv betala porto/frakt direkt när du lämnar in paketet till Postnords ombud.

Vår adress för returer är: Frapp AB, Box 609, 261 26  LANDSKRONA.

Hantering av returen sker snarast, dock senast inom 14 dagar från att vi har mottagit returförsändelsen. Återbetalning sker först när vi har tagit emot varan eller att du har visat att varan har sänts tillbaka, t.ex. genom ett inlämningskvitto. Återbetalning kommer att ske till dig via det betalningsalternativ du valde, förutsatt att inte annat överenskommits eller att det finns hinder för sådan återbetalning.

8.2 Byte
Byte av vara hanteras som en retur och du får själv göra en ny beställning i butiken på varan du önskar istället.

8.3 Felleverans
Om du har fått fel vara så kontakta oss på info@frapp.se så hjälper vi dig att returnera varan. Vi står naturligtvis för returfrakten.

8.4 Reklamation

Kontrollera alltid att varan är felfri när du tar emot varan. En vara kan reklameras om den har fabrikationsfel eller på annat sätt är defekt inom 3 år efter leverans. En anmälan om reklamation ska dock ske skyndsamt efter att problemet har uppstått. För att kunna behandlaärendet ska felet/defekten dokumenteras med bilder och beskrivning om när, hur, var problemet uppstod eller upptäcktes.

För snabb och smidig hantering vid eventuell transportskada ska du anmäla detta direkt till speditören vid mottagandet av varan, se ovan avsnitt om leverans-/transportansvar.

Skulle varan vara skadad eller på annat sätt defekt eller om du fått fel vara/fel antal så kontakta oss inom skälig tid på mail info@frapp.se alt. på telefon 0418-403040, så bistår vi dig med information om hur du enklast går till väga för att reklamera varan. Det går också bra att skriva brev till Frapp AB, Box 609, 261 26 Landskrona. Vi står för fraktkostnader och skickar dig en fraktsedel så att du kostnadsfritt kan returnera den felaktiga varan. Om det visar sig att varan inte är defekt hanteras ärendet istället som en vanlig retur/öppet köp. Varor som återsändes mot postförskott eller efterkrav utlöses inte av oss.

Vid konstaterad reklamation har vi enligt konsumentköplagen rätt att avhjälpa felet genom reparation, prisavdrag eller omleverans. Kan reparation eller omleverans inte ske återbetalas köpet. Beloppet som vi återbetalar för en felaktig vara reduceras för den tid som du har haft nytta av produkten i enlighet med gällande konsumentköplag.

9. COOKIES OCH PERSONUPPGIFTER

9.1 Cookies
Frapp AB använder sig utav cookies. En cookie är en textfil som skickas till din webbläsare när du besöker en webbplats. Nästa gång du besöker webbplatsen skickar din webbläsare tillbaka textfilen och det blir möjligt att se om flera besök kommer från samma dator. Genom att ställa in webbläsaren kan du undvika att ta emot cookies. Detta kan dock göra att sajten inte fungerar på ett fullgott sätt. Hur du stänger av cookies beror på vilken webbläsare du använder. Läs under "Hjälp", eller motsvarande meny, i din webbläsare för instruktioner.

Läs mer om cookies i vår integritetspolicy - frapp.se/integritetspolicy


9.2 Personuppgifter
Vi är måna om din personliga integritet och det är viktigt för oss att du känner dig trygg vid besök på vår hemsida eller när du är i kontakt med oss. I vår policy för behandling av personuppgifter beskrivs bland annat vilka uppgifter vi samlar in, i vilket syfte de samlas in, på vilket sätt du kan ha kontroll över dina egna uppgifter samt hur du kan kontakta oss.

Läs mer om hur vi hanterar dina personuppgifter i vår integritetspolicy - frapp.se/integritetspolicy

10. FORCE MAJEURE
Frapp AB är befriat från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet skall anses bl. a. myndighetsåtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage, olyckshändelse av större omfattning, annan typ av naturkatastrof eller annan händelse utanför Frapp AB:s kontroll. I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, t.ex. varningstexter, försäljningsförbud etc, onormal nedgång i marknaden samt om bolaget utsetts för kriminell aktivitet som påverkar verksamheten.

11. TVIST

Vid eventuell tvist har vi som policy att alltid följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer. Du kontaktar dem på http://www.arn.se eller postadress: ARN, Box 174, 101 23 Stockholm.

Du kan även lämna klagomål direkt online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, https://ec.europa.eu/consumers/odr. Lämnar du in ett klagomål via denna plattform, skickas ditt ärende automatiskt till rätt nationellt tvistlösningsorgan. Detta organ kontaktar sedan Frapp AB och försöker lösa tvisten utan att blanda in domstol.


Version 2022-05-31